Rada Rodziców
Załącznik nr 1 do Uchwały nr 1
Rady Rodziców Przedszkola Miejskiego nr 18 w Łodzi
z dnia 13 września 2019
REGULAMIN RADY RODZICÓW
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 18 W ŁODZI
- 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Rada Rodziców Przedszkola nr 18 w Łodzi , zwana dalej „Radą Rodziców”, działa w szczególności na podstawie art. 83 i art. 84 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59), Statutu Przedszkola Miejskiego nr 18 w Łodzi oraz niniejszego regulaminu.
- Rada Rodziców jest organem działającym na terenie przedszkola i stanowi reprezentację rodziców uczęszczających do Przedszkola Miejskiego nr 18 w Łodzi.
- Postanowienia Rady Rodziców są obligatoryjne dla wszystkich rodziców.
- Powołana Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok. Członkowie Rady Rodziców mogą ponownie kandydować do składu Rady Rodziców w następnym roku szkolnym.
- 2
CELE, ZADANIA RADY RODZICÓW
- Rada Rodziców jest społecznym organem przedszkola, który reprezentuje ogół rodziców.
- Podstawowym celem Rady Rodziców jest reprezentowanie interesów rodziców, poprzez podejmowanie działań, jako organ przedszkola, wynikających z przepisów oświatowych, Statutu Przedszkola Miejskiego nr 18 oraz niniejszego regulaminu.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
- b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów rady rodziców przedszkola.
- Podstawowym zadaniem Rady Rodziców jest współdziałanie z przedszkolem w celu jednolitego oddziaływania na dzieci przez rodzinę i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym.
- Rada Rodziców może występować do dyrektora i rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami, dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola, a w szczególności:
- może wystąpić o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
- współuczestniczy w ustalaniu stawki żywieniowej w przedszkolu,
- opinia rady rodziców brana jest pod uwagę przy dokonaniu oceny dorobku zawodowego,
- opiniować pracę nauczycieli, ubiegających się o stopnie awansu zawodowego za okres stażu.
- Rada Rodziców ma również za zadanie:
- Pobudzać aktywność i organizować różnorodne formy działalności na rzecz rozwoju przedszkola
- Zapewniać rodzicom wpływ na działalność przedszkola poprzez wyrażanie i przekazywanie dyrektorowi i innym organom przedszkola, organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny stanowiska w sprawach związanych z działalnością przedszkola
- Przekazywać rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola rzetelnej informacji o działalności Rady Rodziców
- Uchwalanie corocznego preliminarza Rady Rodziców lub jego zmian
- Uchwalanie corocznego sprawozdania finansowego Rady Rodziców po sprawdzeniu przez komisję rewizyjną i przedstawieniu przez nią opinii w tej sprawie
- Zapoznawać się z planem i sprawozdaniem z nadzoru pedagogicznego przedstawianym przez dyrektora przedszkola
- Ustalać zasady i kryteria dla rodziców nie przestrzegających Statutu Przedszkola nr 18 w Łodzi (np. odbieranie dziecka po godzinie funkcjonowania przedszkola)
- W celu wspierania statutowej działalności przedszkola, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł na swoim koncie bankowym jeśli takie zostanie założone lub w sposób ustalony na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym
- 3
KOMPETENCJE RADY RODZICÓW
Do kompetencji rady rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowanego przez nauczycieli,
- programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności wychowania
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
- 4
TRYB POWOŁYWANIA I ODWOŁYWANIA CZŁONKÓW RADY RODZICÓW
- W skład Rady Rodziców wchodzą – po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danego oddziału.
- W wyborach jednego wychowanka reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Wybór nowych członków rady rodziców odbywa się w następującym trybie:
- Na zebraniach grupowych rodzice każdej grupy wybierają radę oddziałową składającą się z dwóch / trzech rodziców dzieci danego oddziału
- Wychowawca grupy otwiera w danym oddziale część zebrania poświęconą wyborom rady oddziałowej i przewodniczy jej do chwili wybrania przez ogół rodziców grupy ze swego grona: przewodniczącego i dwóch członków komisji wyborczej, która przeprowadzi wybory.
- Przewodniczącym ani członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do rady oddziałowej.
- Do zadań komisji należy:
- przyjmowanie zgłoszeń kandydatur na członków rady oddziałowej
- przygotowanie we współpracy z pozostałymi rodzicami kart do głosowania
- nadzorowanie przebiegu głosowania
- obliczenie głosów
- ogłoszenie wyników
- Tajne wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż trzech.
- Osoba kandydująca do rady oddziałowej musi wyrazić na to zgodę
- W głosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego dziecka
- Głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania
- Na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona kandydatów
- Wyborca stawia znak X obok jednego kandydata, na którego głosuje
- Głos uważa się za ważny gdy na karcie do głosowania wyborca wskazał znakiem X jedną osobę na którą głosuje
- Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największe liczby głosów
- W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, o tym, któremu z nich przypada miejsce w radzie oddziałowej, rozstrzyga kolejna tura wyborów. Kolejne tury wyborów przeprowadza ta sama komisja wyborcza na tym samym zebraniu.
- W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą wszystkich obecnych rodziców dopuszcza się modyfikację formy głosowania, które jednak zawsze musi być tajne (np. można zaznaczyć więcej niż jednego kandydata)
- Członkowie rady oddziałowej wybierają ze swojego grona
- przewodniczącego, który będzie przedstawicielem rady oddziałowej w Radzie Rodziców
- wiceprzewodniczącego
- skarbnika grupy
- Przebieg czynności, o których mowa powyżej, dokumentuje protokół sporządzony przez jednego z członków komisji wyborczej, a podpisany przez jej pełny skład
- Pierwsze spotkanie Rady Rodziców zwołuje dyrektor przedszkola w terminie po pierwszym zebraniu, jeśli jest taka możliwość, lecz nie później niż w ciągu tygodnia od dokonania wyboru.
- Dyrektor przedszkola otwiera pierwsze posiedzenie Rady Rodziców i przewodniczy mu do chwili wybrania przez ogół członków Rady Rodziców ze swego grona przewodniczącego, który kieruje dalszą częścią obrad.
- W posiedzeniach Rady Rodziców mogą brać udział pozostali członkowie rad oddziałowych.
- 5
ZADANIA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW RADY RODZICÓW
- Rada Rodziców na pierwszym posiedzeniu w każdym roku szkolnym wybiera, w głosowaniu jawnym:
- Prezydium Rady Rodziców
- Komisje Rewizyjną Rady Rodziców
- W skład prezydium, którego liczebność określa w uchwale Rada Rodziców, wchodzą:
- Przewodniczący
- Wiceprzewodniczący
- Skarbnik
- W wyjątkowych wypadkach Rada Rodziców może powołać skarbnika spoza swojego grona.
- Zadania przewodniczącego Rady Rodziców:
- Kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców
- Współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców, włączanie ich do realizacji ustalonych zadań
- Ustalanie harmonogramu spotkań, zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców
- Kierowanie działalnością finansową Rady Rodziców
- Przekazywanie dyrektorowi opinii i postulatów Rady Rodziców dotyczących działalności przedszkola
- Do zadań wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań powierzonych mu przez przewodniczącego oraz zastępowanie przewodniczącego w razie jego nieobecności.
- Zadania skarbnika Rady Rodziców:
- Czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami Rady Rodziców
- Opłacanie faktur, wypłacanie gotówki (zgodnie z ustaleniami z Radą Rodziców)
- Zbieranie składek od rodziców, prowadzenie raportu kasowego
- Co miesiąc przygotowywanie i przedstawianie Radzie Rodziców zestawienia przychodów i wydatków, stanu konta.
- Wymiana informacji między skarbnikami grup, na temat aktualnych wpłat w danej grupie.
- Zadania komisji rewizyjnej:
- Dokonywanie kontroli dokumentów finansowych i stanu konta
- Składanie rocznego sprawozdania z działalności finansowej Rady Rodziców.
- Na każdym zebraniu przewodniczący wybiera protokolanta, który jest zobowiązany do sporządzenia protokołu z zebrania w ciągu 7 dni i udostępnienia go Radzie Rodziców (np. w formie elektronicznej). Członkowie Rady Rodziców mają obowiązek zapoznać się z protokołem i wnieść swoje uwagi w ciągu kolejnych 7 dni. Brak uwag, świadczy o zgodzie. Uwagi zostają omówione na kolejnym zebraniu Rady Rodziców
i przegłosowane, tak, aby protokół mógł zostać przyjęty.
- Rada Rodziców ma obowiązek przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych (ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych,
z późniejszymi zmianami).
- Rada Rodziców może informacje wymieniać w formie elektronicznej.
- 6
ZASADY DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ RADY RODZICÓW
- Źródłem funduszy Rady Rodziców są dobrowolne składki rodziców, darowizny od innych osób fizycznych oraz osób prawnych.
- Fundusze, o których mowa w ust. 1, mogą być wydatkowane na wspieranie celów statutowych placówki, w tym szczególnie udzielanie jej pomocy materialnej w zakresie realizacji programu wychowania i opieki nad dziećmi.
- Pisemne lub ustne wnioski o przyznanie środków z funduszy Rady Rodziców, w celu ich rozpatrzenia, mogą składać:
- Dyrektor
- Rady oddziałowe
- Rada Rodziców
- Podstawą działalności finansowej Rady jest roczny preliminarz. W preliminarzu kwoty powinny wynikać z odpowiednich kalkulacji szczegółowych.
- W działalności finansowej Rady Rodziców obowiązują zasady celowego
i oszczędnego gospodarowania środkami społecznymi.
- Wysokość sugerowanej składki ustala Rada Rodziców w oparciu o wysłuchanie opinii rodziców na pierwszym zebraniu organizacyjnym.
- Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować inną składkę od ustalonej.
- Rada Rodziców w szczególnie uzasadnionych przypadkach może zwolnić rodzica, na podstawie jego pisemnego wniosku, z wnoszenia części lub całości składki.
- Rodzice wpłacają zadeklarowaną składkę na konto Rady Rodziców jednorazowo, kwartalnie lub miesięcznie, na zasadach określonych na pierwszym zebraniu rodziców.
- Rada Rodziców może upoważnić dyrektora przedszkola, pracownika przedszkola do dysponowania funduszem Rady zgodnie z ustalonym regulaminem i preliminarzem.
- Rachunkowość Rady Rodziców prowadzona jest na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz.U. 1994 Nr 121 poz. 591)
- 7
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Działalność Rady Rodziców nie może być sprzeczna ze statutem przedszkola
- Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
- Zebrania Rady Rodziców i podejmowane podczas zebrań uchwały są protokołowane i stanowią dokumentację placówki.
- Zebrania Rady Rodziców mogą być organizowane również z inicjatywy dyrektora przedszkola.
- Uchwały Rady Rodziców zapadają zwykłą większością głosów, w jawnym, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych.
- Rada Rodziców raz w roku składa ogółowi rodziców pisemne sprawozdanie ze swojej działalności wraz z informacjami o wynikach działań kontrolnych Komisji Rewizyjnej (sprawozdanie umieszcza na stronie internetowej przedszkola w zakładce „Rada Rodziców” i na przedszkolnej Tablicy Ogłoszeń).
- Jeśli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującymi przepisami lub interesem przedszkola, dyrektor przedszkola zawiesza ich wykonanie i przedstawia sprawę do decyzji organowi prowadzącemu.
- Traci moc dotychczasowy Regulamin Rady Rodziców.